Nyílt levél a VDSzSz-nek

11 comments

A MÁV sztrájk néven elhíresült VDSzSz munkabeszüntetés kapcsán írtam egy levelet a VDSzSz Szolidaritás Központ e-mail címére. Kíváncsian várom válaszukat, ha méltatnak egyáltalán rá. A levél a következő volt:

Tisztelt Hölgyem/Uram!
Ezúton szeretném megköszönni azt a kedves ajándékot, melyet így Karácsony előtt kaptam szervezetüktől. Igazából csak közvetve Önöktől, de nem ez a lényeg most.
Bizonyára nem érthetik, hogy mire gondolok. Bizonyára elkezdtek gondolkodni azon, hogy kinek, s milyen ajándékot adtak, vagy küldtek. Segítek egy kicsit: VDSzSz Szolidaritás által meghirdetett sztrájkra gondolok. A munkabeszüntetés miatt nem indultak a MÁV járatai, mely az effajta közlekedést nap, mint nap használók számára enyhén szólva kényelmetlen. A megszokott vonatok helyett más, alternatív közlekedésmódot kell keresniük. Több szót nem is érdemes fecsérelnem erre sem, hiszen Önök is tisztában vannak ezzel a ténnyel.
Gondolom a VOLÁN társaság bevételei a sztrájk idején megnőttek, hiszen a legtöbben a buszközlekedést választják alternatívaként. Ezzel egyetlen probléma, hogy a hirtelen megnövekedett utasforgalmat nehezen tudják kiszolgálni. A járatok sűrűsége és kapacitása nem ekkora forgalomra van optimalizálva. Jómagam is tapasztaltam, ugyanis megpróbáltam Budapestről hazajutni busszal. Ezen szándékom csak 3. próbálkozásra sikerült, de nem is emiatt írtam.
Igazából egyetértek az Önök szándékával. Figyelemmel kísértem a sztrájkot, tisztában vagyok a követelésekkel, melyeket részben jogosnak gondolok. Jogosnak érzem az új menetrend elleni fellépésüket is, hiszen ez is érint engem is. Miatta csak 2 óra várakozással tudok majd hazamenni hétvégente és az eddigi este 9 helyett csak éjfél környékén érkezek majd meg. Azt is tudom, hogy ma Magyarországon csak így lehet(ne) eredményt elérni. Csak egy ilyen, nagyobb volumenű dologgal lehet megvalósítani a célokat. Amivel viszont nem értek egyet, hogy miért gondolják úgy, hogy minden egyes dolgozó részesüljön a MÁV Cargo Zrt. privatizációjából? Miért kapjon 250 000 Ft.-ot az egyszerű takarítónő is (és itt nem leszólni akartam a takarítókat, az is egy tisztességes munka)?
Amit leginkább kifogásolok az pedig az időpontválasztásuk. Karácsony előtt, egyetemi vizsgaidőszakban meglépni ezt a munkabeszüntetést? Mégis hogyan gondolták ezt? Belegondoltak egyáltalán mekkora felháborodás lesz ebből? Belegondoltak, hogy hány ezer embernek teszik tönkre a napjait? Belegondoltak, hogy mekkora bevételtől fog elesni a MÁV? Persze, minél nagyobb a felháborodás, annál nagyobb a nyomás a MÁV vezetőin és esetleg könnyebben tesznek eleget a követeléseknek. De, kérdem én, ha kiesik az a bevétel, akkor mégis miből fogják kifizetni a követelt pénzt?
Sokat beszélgettünk baráti körömben erről a helyzetről és felmerült néhány érdekes gondolat. Megosztom Önökkel kíváncsi vagyok mit szólnak hozzá: Mi történne, ha csak a jegyvizsgálók és a jegy- és bérletpénztárban dolgozók sztrájkolnának? Ha a vonatok ugyanúgy indulnának, ellenben jegy nélkül is igénybe lehetne venni a szolgáltatás, gyakorlatilag ingyen. Mivel ez a MÁV-nak hasonlóan nagy, vagy nagyobb bevételkiesést okozna, mint a mostani sztrájk, nem indítana vonatokat. Így gyakorlatilag nem Önök, a VDSzSz miatt nem lenne vasútközlekedés, hanem a MÁV miatt. Egyrészt kedvezőbb helyzetbe hozná Önöket, másrészt gyorsabban lehetne lebonyolítani a tárgyalásokat nagyobb hatékonyság mellett. Mit szólnak hozzá?
Várom válaszukat!
Üdvözlettel:
Laczó Zoltán

Az üzenet stílusa direkt ilyen. Próbáltam nyugodt maradni, bár engem is bosszant a dolog és korántsem voltam ennyire visszafogott.

Olvasói véleményeket kommentekben várom! Élménybeszámolók is jöhetnek!

Written by ZooLeee

december 21st, 2008 at 9:59 du.

11 Responses to 'Nyílt levél a VDSzSz-nek'

Subscribe to comments with RSS or TrackBack to 'Nyílt levél a VDSzSz-nek'.

  1. Az alapvetéssel (karácsony és vizsgaidőszak idejére mi a fasznak sztrájk?!) egyetértek, bár engem közel sem érint ilyen súlyosan a helyzet.

    Várjuk a véleményeket!

    dom

    21 dec 08 at 11:18 du.

  2. Vagy legalább a nagyobb városokig lehessen eljutni normálisan…Mer’ az még egy dolog, hogy holnap hazamegyek (stoppal, mert nincs jobb(!)), de hogy jövök vissza? 30-án vizsga, nem szeretném ezért visszamondani. :S

    sLamma

    22 dec 08 at 5:45 de.

  3. Kedves ZooLeee.

    A sztrájkkal kapcsolatban sok mindennel egyetértek Veled, sok mindennel nem.
    Az a javaslatod, hogy a pénztárosok, kalauzok sztrájkoljanak csak, zseniális.
    De inkább arról írnék, amivel nem értek egyet.

    Ha már nincs országos sztrájk minden területen, hogy az embereknek utazni se kelljen, akkor egy sima kis sztrájkkal, ami egyébként a szürke hétköznapokat érinti csak, nem lehet sikert elérni. Erre volt már számtalan példa. Ez így viszont ütősebb. Ez csak nálunk, illetve az ún. “keleti blokkban” probléma sajnos, ha az embernek dolga van valahol. Mert ugye a Lajtán túl ez nem probléma tömegesen. Itt még nincs “sztrájkkultúra”. Az emberek nem értik, hogy “ma én tolerálom az ő sztrájkjukat, holnap ők az enyémet”. Nem, csak megy a szitkozódás. És amíg ez így marad, addig ugye a kormánynak (ergo nekünk) kerül, amibe kerül, nem engednek.

    A másik, a 250.000 Ft kérdése. Meg kell hogy mondjam, amikor először értesültem erről a követelésről, abban a pillanatban tudtam, hogy jogos, de azt is, hogy a 95% miért nem érti. Ugyanazért nem értik az emberek, amiért közel 20 év alatt ki lehetett rabolni az országot, az állami vagyont elkótyavetyélni, mert olyan nagyon törvényes és különben is ez a kapitalizmus. Csak azt felejtette el mindenki, hogy az nem a kormány tulajdona, hanem mindannyiunké. A mi pénzünkből a mi munkánkkal lett létrehozva, karbantartva és működtetve az előző rendszerben. Anno azért volt olyan kevés a fizetésünk is. Most másért kevés, de az most nem ide tartozik. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy minden embernek meg kellett volna kapnia az állami vagyon eladása után járó önrészt (az bevételt hagyjuk, mélyen áron alul ment el minden). Nem kapta meg senki sem, ezalatt a vagyonnal nem rendelkező dolgozókat értem, nem a “nagy privatizátorokat”. Ezért érzem jogosnak ezt a követelést, sőt, elég baráti az összeg. Eleve ott kezdődik, hogy nem is lett volna szabad eladni, hiszen a Cargo tartotta el (úgy ahogy) a MÁV-ot. Abba most ne menjünk bele, hogy előtte is veszteséges volt. Igen, mert az állam az állam által meghirdetett kedvezményeket (nyugdíjasok, diákok stb…) nem fizette ki.

    Nem akartam gazdasági disszertációt írni, csak érzékeltetni, hogy miért jogos a 250.000 Ft, hogy mások is értsék.

    Üdv.: lacafaca

    lacafaca

    22 dec 08 at 8:45 de.

  4. lacafaca: “Az a javaslatod, hogy a pénztárosok, kalauzok sztrájkoljanak csak, zseniális.”
    No,no. Nem oda Buda! Ha sztrájkol kétezer ember, rajtuk nem lehet leverni a balhét, hisz’ túl sokan vannak. 1-2 száz jegyvizsgálón, pénztároson sokkal könnyebb. Nem valószínű, hogy bármelyik pénztáros néni el akarná vinni a balhét. A másik probléma, hogy éppenséggel ők a legkönnyebben pótolhatóak. Aki tud olvasni, azt 24 óra alatt ki lehet képezni ideiglenes jegyvizsgálónak. Ezért van értelme az egésznek csak és kizárólag akkor, ha mindenki sztrájkol – és így áll a forgalom.
    Az következő bekezdésed felesleges. Ugyanezt gondolom, mégha nem is lett volna világos a levélből.
    Ha nem haragszol akkor ismét wing szavait idézném, olyan jól megfogalmazta:

    A Cargo eladásából részesedtek a Cargo dolgozói is (3700-an), fejenként 1 millió 378 ezer forintnyi részvényt kaptak. Hogy mire föl, azt nem tudom, viszont emiatt követelnek a Startosok is fejenkénti egyszeri juttatást. Ilyen alapon ez jogos, hisz azelőtt egyetlen céghez tartoztak. Szerintem az volt óriási baklövés, hogy a Cargo dolgozói megkapták ezt a pénzt, ami egyébként a 102 milliárd forintos bevételből 5 milliárdot jelentett. Más. Én ezt a 250 ezer forintot amúgy személy szerint kicsit „tárgyalási alapnak” tekintem. Mindig többet kell követelni annál, amennyit valóban akarunk, jelen esetben a béremelést. Más kérdés persze, hogy a legtöbb embernél ez verte ki a biztosítékot, és ez az, amire az összes követelésből emlékeznek. Szerencsésebb lett volna egy havi béremelést követelni. Stratégiai hiba lesz ebből hosszú távon.)

    Amúgy meg tényleg egyetértek a sztrájkkal. Még az időpontválasztás is tökéletes, hiszen mindenki tudja, hogy karácsony környékén a legnagyobb a forgalom. Bízok benne, hogy a VDSzSz végre el tudja érni a céljait, ha nem akkor duplán nyert az ellenfél. (Karácsonyi sztrájk miatt megutálják a VDSzSz-t elég rendesen.)

    ZooLeee

    22 dec 08 at 1:05 du.

  5. Én csak annyit mondok, hogy tökéletesen egyetértek veled.

    datakiller

    22 dec 08 at 1:37 du.

  6. én nem a mávra haragszom, hanem a vdszsz-re, ezért nem értek egyet a sztrájkkal. és nincs is kedvem jobban beleásni magam abba, hogy ezek miért sztrájkolnak évente nem egyszer, amikor jobban keresnek a mozdonyvezetők, mint pl a tanárok. csak egy dologra lennék kíváncsi: ha az orvosok sztájkolnának, hogy szolidarítsanak az afrikaiakkal, mert nem olyan jó ott az egészségügy, akkor is, ha jó? vagy az élelmiszerszállítók, hogy szolidarítsanak az etiópokkal, mert nincs mit enniük, akkor is, ha van? rögtön fel lenne háborodva a mávos dolgozó is, hogy miazhogy neki, pont neki nem jut enni vagy meghalt mert a nagy sztrájkolás közben szívrohamot kapott és nem volt orvos.
    lehet, hogy minimálisan eltúlzott, de az orvos sem kap pénzt a kórházak privatizációjából stb.

    sztyuni

    22 dec 08 at 6:14 du.

  7. ZooLeee: Oké, elsőnek jó ötletnek tűnt. Nem az, így belegondolkodva.

    A Cargo:
    Nem tudtam arról, hogy a Cargosok kaptak pénzt és hogy ennyit. Ez a véleményemen nem változtat.
    Miért?
    Hogyan jött létre a Cargo és a Start? Az régen egy cég volt, csináltak belőle kettőt, vagy többet. Lényegtelen.
    Ez olyan, hogy van egy régóta működő gyár (ami a miénk, mindenkié) két gyáregységgel. Az egyik nyereséges, a másik nem (azért itt megnézném a vezetőség felelősségét, illetve a szocialista gyakorlat eleve predesztinálta). Most a nyereségest kiszervezem pár ember részvételével, azokat kifizetem (csókosok), akik meg eddig is a kulimunkát végezték, nem kapnak egy fillért sem. Én úgy tudom, hogy a Cargo nem is tudna működni a Start nélkül. Kié a sín, a forgalmista, a karbantartó, stb? Mint ahogy írtam, eleve nem lett volna szabad kiszervezni és akkor ez a probléma nincs. Amúgy egyetértek azzal, hogy alkudni úgy nem lehet, ha eleve csont árról indul.
    Nem lehet ezt a kérdést önmagában vizsgálni, hiszen az egész Cargo kérdés a rablóprivatizációt valósította meg.

    lacafaca

    22 dec 08 at 6:31 du.

  8. lacafaca: “Én úgy tudom, hogy a Cargo nem is tudna működni a Start nélkül. Kié a sín, a forgalmista, a karbantartó, stb?”
    Szerintem ilyen alapon akkor az utasok is követelhetnék a pénzt. Mert nélkülünk se létezne egyik sem…
    A sztrájkról a véleményem annyi, hogy lassan már egy éve csinálják, és még most sem értek el semmit. És még ezek után képesek azt gondolni, hogy van értelme? Egyre inkább idegesítik az embereket, mindenkinek elege van már ebből. És állítólag jogalapja sincs a követelésnek…

    Most megyek lovaskocsit csinálni.

    Pulyka

    22 dec 08 at 8:18 du.

  9. Pulyka: képet a végeredményről.

    hakkni

    22 dec 08 at 10:08 du.

  10. -a mávnak két része volt az utasokat szállító rész és a teherszállitás/árufuvarozás
    -az utasokat szállító mint kb mindenhol a világon veszteséget termel mert nem kifizetődő, az utóbbi viszont kizárólag nagy nyereséget. mivel a kettő mégis együtt volt, ezért ebből a nyereségből kompenzálták a veszteségeket (több kevesebb sikerrel)
    -eladták ügyes benfenteseknek ezért, mert elegendő ember lett végigkenve hozzá. viszont morgolódott a máv, hogy ez így nem lesz jó, mégis mi az, hogy az egyik fele magánkézbe kerül a másik meg nem.
    -erre jött a megoldás, hogy nem kell hőbörögni, ha engeditek, hogy megvegyük a máv felét akkor adunk nektek pénzt az eladás árából.
    -több se kellett az együgyü irigy faszoknak, örömmel lemondtak minden hőbörgésről. szegények még ahhoz is primitivek voltak, hogy egyátalán utána nézzenek, hogy megkaphatják e azt a pénzt amit a kedves üzletember urak megígértek nekik.

    a történet úgy folytatódik, hogy mivel így a mávon belül semmi nem termel nyereséget, mindent az államnak kell kompenzálnia. mivel nem kaptak pénzt, sztrájkolnak, mert nem elég, hogy nem kapták meg, még felháborító módon többet keresnek mint az ápolók, a tanárok, stb. az államnak pedig megéri a sztrájk, mert addig amíg nem működik a máv, addig nem termel veszteséget, tehát plusz pénze marad.

    felgyujtanám az összeset a gecybe mondjuk.

    sedthh

    23 dec 08 at 12:50 de.

  11. hakkni: hehe:)

    Pulyka

    23 dec 08 at 10:30 de.

Leave a Reply